Door op 21 september 2016

Berichten uit de bestuurscommissie

Donkere wolken boven de stadsdeelbegroting

Wie de afgelopen weken via het internet wilde meekijken met de vergaderingen van de bestuurscommissie -dat kan en het is best leuk om eens een blik te werpen op hoe het er aan toe gaat-  kon zien dat de afgelopen twee weken gedeeltes van de vergadering niet te volgen waren. Die waren vertrouwelijk. Geen gebruikelijke zaak, maar het was ook een ongebruikelijke zaak.

Het stadsdeel , en ook de andere stadsdelen, moeten nog eens extra bezuinigen omdat er een financieel probleem is op de centrale vastgoedbegroting. Van ons stadsdeel werd gevraagd om inzicht te geven in de consequenties van een extra bezuiniging van ruim 1,6 miljoen euro. In het besloten gedeelte hebben we met elkaar gesproken over de beste manier om aan de stad duidelijk te maken dat we die bezuiniging , na alle andere bezuinigingen, niet meer kunnen ophoesten. Als er nog meer geld af moet zal dat direct te merken zijn op straat (bijv. minder schoon, minder reparaties, minder toezicht) of bij voorzieningen (bijv. minder jongerenwerk, minder sport, minder schuldhulpverlening). Dat moet niet mogen!

Wat mij betreft minstens zo belangrijker is dat uit de reactie van de centrale stad zal blijken hoe serieus men de stadsdelen neemt. Als deze zeggen dat de rek er helemaal uit is, dan moet dat geloofd worden. Voor de centrale stad is het oneindig veel makkelijker om de tegenvaller op te vangen en zij kunnen met veel meer posten schuiven.

Binnenkort weten we meer. Hopelijk is er bij B&W en de raad gehoor voor de noodkreet en komt er een oplossing van het probleem die minder hard aankomt. En als onverhoopt toch bezuinigd moet worden, zal ik er natuurlijk voor proberen te zorgen dat er keuzes gemaakt worden die vanuit onze optiek het minst erg zijn.