Door op 15 februari 2016

Nieuws uit de Fractie: Mogen gewone winkels ook horeca voeren?

Amsterdam Centrum 15 februari 2016

Mogen gewone winkels ook horeca voeren, oftewel een kop koffie verkopen, lunch serveren, een ijsje dat je ter plaatse opeet?

Vooral door de plaag aan wafel- en ijswinkels in de binnenstad ligt dat gevoelig. Bewoners en winkeliers die nog wel proberen om zonder horeca kwaliteit te leveren, vrezen dat ‘verhorecaïsering’ de binnenstad onleefbaar maakt.

De PvdA deelt die vrees. Toch duiken deze zogeheten mengformules overal op, eigenlijk al heel lang. Er tegen optreden stuit óók vaak op protest, want net ‘die ene ijswinkel’ bestaat al heel lang en is geliefd in de buurt.

Om ondernemers enige ruimte te gunnen start het stadsdeel met een experiment, in de Westerstraat en de Czaar Peterstraat. Daar mogen winkeliers straks net iets meer. De horeca-activiteit mag 50 procent van de winkel beslaan, ook voorin de winkel en er mag reclame voor worden gemaakt. Roeland Rengelink heeft daar wel de voorwaarde aan verbonden dat in elk geval het eerste jaar deze ‘horeca-winkels’ niet 24 uur per dag open mogen zijn.

Dat was niet vanzelfsprekend. Van de liberalen mogen winkels straks 24 uur per dag open, ook mét mengformule. Of dat de middenstand gaat redden en bijdraagt aan de leefbaarheid en het unieke karakter van Amsterdam?

Wij denken van niet.

Joop Lahaise