Subsidies buurtorganisaties op de schop

23 januari 2019

Subsidies moeten de sociale- en maatschappelijke doelstellingen van stichtingen en verenigingen in de buurt als uitgangspunt nemen. Dat vindt de PvdA-fractie in de Stadsdeelcommissie Amsterdam Centrum. De fractie heeft in de vergadering van 22 januari 2019 kennis genomen van de afspraken die het stadsdeelbestuur heeft gemaakt voor 2019 met de speeltuinen, wijkcentra en ouderen-sociëteiten. Het gevoerde beleid van het stadsdeel stuurt nu met subsidies vooral de activiteiten en de financiële huishouding.
De functie van die stichtingen en verenigingen voor de buurt blijft grotendeels onbesproken. Zij worden door deze boekhoudkundige benadering beperkt in hun functioneren. Later dit jaar wordt een nieuw gemeentelijk beleid besproken over de “sociale basis”. Daarin wordt gesteld dat een herkenbaar en vereenvoudigd beleid voor samenwerking en ondersteuning van de zelfredzaamheid en ontplooiing van de Amsterdammers noodzakelijk is voor de subsidieverlening. De PvdA wil die bespreking gebruiken om het subsidiebeleid van het stadsdeel te verbeteren.

Waar ben je naar op zoek?