Opinie

“Loderik”
Het blijkt nog steeds ongelofelijk lastig om een keuze te maken tussen twee heren die beiden ongelofelijk goed zijn. In een lijsttrekkersdebat is het dan de vraag:  wie neemt je het meest mee in zijn verhaal? Wie geeft je het duidelijkst weer welke koers we uit gaan? Of, zoals Diederik het zo mooi zei: “We hebben vier jaar onder de auto gelegen. En nu de auto gerepareerd is, is de vraag: wie krijgt de sleutel?” Allebei willen de heren linksaf, natuurlijk. Maar je hebt Samsom-linksaf en Lodewijk-linksaf. Maar betekent dat nu voor elk van de linksaffen?

“Diedewijk”
De een is partijleider, de ander wil het graag worden. Twee kundige heren, verenigd in sociaal-democratische strijd tegen onrecht. Maar waar zien we nu verschil? Vandaag was het tweede debat tussen Diederik Samsom en Lodewijk Asscher.  Het was uitstekend te volgen via de PvdA-livestream. Was dit nu een sollicitatiegesprek met ‘Diedewijk’? Of  toch een debat tussen Diederik en Lodewijk?

Experiment opgerekte mengformules – Rogier Noyon

blurring2Stadsdeel Centrum heeft besloten in een tweetal straten een experiment te starten van maximaal twee jaar, waarbij de bestaande regels ten aanzien van ‘mengformules’ worden opgerekt. De bestaande mengformule houdt in dat detaillisten maximaal 20% van het oppervlakte van hun winkel mogen gebruiken voor horeca.

Hoe Fout Is Jeroen? – Joop Lahaise

jeroendNOS Journaal, donderdag 16 juli 2015: Mark Rutte erkent dat hij een verkiezingsbelofte breekt door in te stemmen met een deal met Griekenland. Zijn belofte was: ‘Geen cent naar de Grieken.’ Rutte’s partij steunt hem…

Grexit: Een financieel Game of Thrones? – Ernstjan van Doorn

grexit_266329346-300x245De rol van de ECB en IMF in de huidige situatie van Griekenland doet sterk doet denken aan een “Game of Thrones” van Europese en internationale financiële instellingen,

De spagaat van Bussemaker – Ernstjan van Doorn

Bussemaker-150x150Gaat het bij de prestatieafspraken nog wel om de kwaliteit in de collegezaal? Ernstjan van Doorn ziet een spagaat bij OCW tussen meetbare resultaten en echt kijken waar het in het onderwijs om gaat. “Laat de minister vooral uitspreken dat ze studenten en medewerkers ziet als mensen.”