Na de Algemene Ledenvergadering op 16 november 2022 in het Amsterdams Marionettentheater, hebben we een themabijeenkomst gehouden over de volkshuisvesting. Die sluit aan op onze speerpunten voor het centrum van Amsterdam:
– betaalbaar wonen is een recht voor alle Amsterdammers,
– er moeten meer woningen worden toegevoegd aan de binnenstad.
André van Stigt van architectenbureau Van Stigt presenteerde zijn visie over de toekomstige ontwikkelingen en uitdagingen.
Hij discussieerde met de aanwezigen over de noodzaak van sociale woningbouw en gaf gehoor aan de oproep van het bewonerscomité Kadijken om te protesteren tegen de verkoop van sociale huurwoningen in hun buurt.
Voor André is het belangrijk om de verduurzaming als uitgangspunt te kiezen. Neem energiestromen en verkeersstromen mee in de ontwikkeling van de woonfunctie in een heel gebied. Dan wordt het mogelijk om de volkshuisvesting betaalbaar te houden en meer sociale woningen beschikbaar te stellen bijvoorbeeld in monumenten en voormalige bedrijfspanden.

Janny Alberts van NV Zeedijk sloot daar op aan met haar presentatie over het verwerven van vastgoed met potentie om meer woningen beschikbaar te krijgen. Goede huurcontracten en wonen boven bedrijven zijn dan belangrijke uitgangspunten. “Het is maar geld” verzuchtte ze, als er onderhandeld moet worden over investeringen. Het gaat nu veel te veel over het korte termijn financiële belang, terwijl het ook over het woongenot moet gaan op de lange termijn.
De vraag daarbij is of de overheid continuïteit kan garanderen in het beleid, want dan pas zal de investeringsbereidheid in de volkshuisvesting toenemen. Trajecten voor besluitvorming duren ook veel te lang.
Janny hield een pleidooi voor de gebiedsgerichte aanpak: niet alleen strijden voor woningen, maar voor de waarde en ontwikkelingsmogelijkheden van het hele gebied. En bovenal: in contact blijven met de buurt.