Dit is de tweede themabijeenkomst in 2023 in de reeks die is gebaseerd op onze acht punten voor een unieke, eerlijke en leefbare Amsterdamse binnenstad. In het Amsterdams Marionettentheater organiseren we een talkshow over ‘participatie’.
Aan tafel gaan Anita Jolink, projectleider democratisering in stadsdeel Amsterdam Centrum, actieve buurtbewoner Elena Simons en gespreks-host Wout Ros, secretaris van PvdA Amsterdam Centrum, met elkaar en met de zaal in gesprek. We willen de verschillende beelden verduidelijken over ‘participatie’ en over wie daarbij betrokken zijn. We willen elkaar beter begrijpen en zo vooruitgang boeken bij het vinden van nieuwe creatieve manieren om bewoners te laten participeren en hun zeggenschap te vergroten.

Het is prachtig weer en de terrassen zitten vol. Wellicht is dat ook van invloed op de (wat geringe) opkomst naar deze bijeenkomst. Het maakt er de sfeer niet minder om.
De aanwezigen gaan enthousiast met elkaar in debat. Van Anita horen we welke inspanningen het stadsdeel doet om de bewoners te betrekken bij de besluitvorming en hoe moeilijk het is om iedereen hiervoor enthousiast te krijgen. Elena stelt voor om niet zo zeer om meningen te vragen, maar om hulp.

Dat er noodzaak bestaat tot cultuurverandering, blijkt uit de soms haperende besluitvormingsprocessen en de soms geringe belangstelling van bewoners. In de vraagstellingen moet meer aandacht komen voor de gemeenschappelijke belangen. Wat maakt een verandering leuk voor iedereen? Wat geeft energie? ‘Actieve co-creatie’ is een begrip dat aanduidt hoe je waarden kunt herkennen en verantwoordelijkheid kunt nemen voor een gemeenschappelijke activiteit.
Dan moeten vaak belangen- en machtsverschillen worden overbrugd en is het ook een taak van de gemeente om het besluitvormingsproces transparant te maken. Ook kan er nog meer aandacht komen voor wat werd genoemd ‘micro-buurtinitiatieven’. Die ondersteunen en inpassen in grotere plannen van het stadsdeel, kan een verandering betekenen in de belangstelling voor die plannen. Bewoners, ondernemers en instellingen nemen zo zelf verantwoordelijkheid voor de leefomgeving. De gebiedsmakelaar speelt een cruciale rol in het ophalen van die initiatieven.

Dit alles kost geld, maar budgetten zoals ‘Centrum Begroot’ en subsidies op initiatieven zijn al beschikbaar. Als het inderdaad zo is dat bewoners ‘het beter weten’, dan is waarschijnlijk het meer naar het centrum van de aandacht verschuiven van deze burgerinitiatieven, de beste weg om te gaan.
Daarnaast is het noodzakelijk dat de verschillende belangengroepen met elkaar in contact worden gebracht. Hierdoor ontstaat meer begrip voor elkaars positie en de gelijkwaardigheid bij het maken van plannen.

foto’s: Fréderique Haanraadts