Verslag politiek café Tweede Kamerverkiezingen

Tijdens de ALV op 29 november hebben we teruggeblikt op de Tweede Kamer verkiezingscampagne die we gezamenlijk hebben gevoerd in Amsterdam Centrum. Dit gedeelte van de avond stond onder leiding van Julian Aijal, Ditske Tanja en Merijn Wolterbeek, die ons meenamen door het verloop, de methodes en de ondernomen acties.

Een gezamenlijke lijst in de Tweede Kamer betekent natuurlijk ook voor het eerst gezamenlijk campagne voeren, ook op lokaal niveau. We hebben hiervoor contact gezocht met organisers van GroenLinks om samen de campagne tot een succes te laten worden.

Voor de PvdA was deze campagne ook de eerste keer dat we volledig inzetten op huis-aan-huisbezoeken. Hierbij kregen we veel hulp, waaronder van Ditske Tanja (organiser bij GroenLinks). Zij begon de avond met het bespreken van de uitgangspunten van het huis-aan-huis gaan, waarom voor deze methode was gekozen (om een beweging op te bouwen voor maatschappelijke verandering) en hoe dit effectief uit te voeren.

Het plan is om deze vorm van campagnevoering ook buiten de campagnetijd voort te zetten, zodat we kunnen ontdekken wat er in de buurt speelt bij bepaalde gebeurtenissen. Vervolgens zullen we samen bekijken hoe we dit kunnen blijven vormgeven om zichtbaar te blijven en de buurt van dienst te zijn.

Hierna gaf Julian Aijal een samenvatting van de ondernomen acties en bijbehorende aantallen. Hier volgt een beknopte weergave:

Huis aan huis en flyer acties:

• Spaarndammerbuurt (30 sept)
  • Plantagebuurt (21 okt)
  • Jordaan (4 nov)
  • Nieuwmarkt (11 november)
  • Oostelijke Eilanden en Kadijken (18 november)

Flyer acties van 20  t/m 22 november in de ochtend en middag:

• Centraal Station
  • Station Weesperplein

Wat hier opviel, is dat er vanuit GroenLinks en de PvdA telkens een grote opkomst was, ondanks dat het weer niet altijd meezat. Aangezien het huis-aan-huizen voor velen nieuw was, begonnen we elke campagne bij iemand thuis om elkaar even te leren kennen. Hier werd kort uitgelegd waarom we gingen canvassen, hoe je je moet opstellen wanneer je in gesprek bent (je hoeft niet alles te weten, het belangrijkste is aanhoren, en niet te vergeten het ook een beetje gezellig te hebben). Vanuit hier werden duo’s gevormd en werden straten toegewezen.

Simon van der Sleen sloot de avond af met een interactief onderdeel waarbij kleine groepen in discussie gingen. We hebben de groepen gevraagd om de volgende vragen te bespreken en daarbij een standpunt in te nemen met betrekking tot de Tweede Kamerverkiezingen.

1. Hoe vonden jullie de campagne gaan?
  2. Wat vinden jullie van de uitslag?
  3. Wat willen jullie Frans meegeven voor de komende periode?

We kwamen tot de volgende conclusies: Hoewel de uitslag teleurstellend was, kunnen we lokaal tevreden zijn met onze prestatie. De impact van social media was aanzienlijk. Het is van cruciaal belang om trouw te blijven aan onze idealen en geen valse beloften te doen. We moeten vastbesloten oppositie voeren en meer emoties tonen, zoals op de uitslagenavond. Het enthousiasme vanuit de campagnecoördinatoren was een inspirerend element dat we moeten behouden.

En het is essentieel om naast elkaar te blijven staan en de positieve kracht van de combinatie van rood en groen te behouden.

Auteur: Julian Aijal