1 mei boodschap

30 april 2021

Beste leden en belangstellenden,

Zaterdag is het 1 mei, de dag van de arbeid!
Traditioneel wordt deze dag in Amsterdam Centrum gevierd met het uitreiken van rode rozen aan de bewoners van het woonzorgcentrum De Flesseman. Hiermee maken we een gebaar naar degenen die hebben meegewerkt aan de opbouw van Nederland na de Tweede wereldoorlog en bijgedragen hebben aan een meer sociale en rechtvaardige maatschappij.
Daarnaast krijgen leden van de PvdA die al lange tijd lid zijn, een speldje. Sommige leden zijn al vijftig of vijfenzestig jaar lid! Dit vierden wij altijd met een uitreiking in de Schreierstoren, met een hapje en drankje.

Corona gooit dit jaar helaas roet in het eten. Wij vinden het niet veilig om onze (oudere) leden uit te nodigen voor dergelijke bijeenkomsten. Het virus gaat immers nog steeds rond en zolang de meeste mensen nog niet ingeënt zijn, gaan wij leden niet aan onnodige risico’s blootstellen.
Als vervanging bezorgen wij een lekkernij bij de Flesseman en krijgen mensen die recht hebben op een speldje, deze thuis aangeboden. Dit met toepassing van alle voorzorgsmaatregelen.

Nog even een stukje geschiedenis over de 1 meiviering. In het vakbondsmuseum wordt uitgebreid aandacht besteed aan de gemeenschappelijke strijd van de SDAP, de voorganger van de PvdA en de vakbonden voor de invoering van de 8-urige werkdag. Daarnaast werd gepleit voor het recht op acht uur vorming, om bij te dragen aan het verheffingsideaal. Op 21 juli 1889 werd tijdens het oprichtingscongres van de Tweede Internationale in Parijs de 1 mei viering ingesteld voor de rechten van de werkenden.

Bezinning op de rol van arbeid en ontspanning is nog steeds actueel; als het gaat om het recht op arbeid, recht op scholing,  gelijke beloning van vrouwen, strijd tegen het glazen plafond, de rechten van de ZZP-ers, een werkplek vrij van pesten en discriminatie, robotisering, de waarde van vrijwilligerswerk, recht op een goed pensioen en het recht om niet 24/7 bereikbaar te zijn voor de werkgever.
De rechten van werkenden of werkwilligen staan nog steeds onder druk en blijven aandacht vragen. Ook de emancipatie van economisch zwakkere groepen is nog steeds noodzakelijk. Mede daarom is het belangrijk om 1 mei te blijven vieren en herdenken.

Met rode groet,

Ger Rolsma