Buurtbivak in Amsterdam Centrum

10 januari 2020

Een nieuw jaar, een nieuwe buurtbivak! Komende week gaat de PvdA Amsterdam in Centrum-Oost langs bij bewoners, maatschappelijke organisaties, veiligheidsdiensten en ondernemers om de buurt nog beter te leren kennen. Ben je benieuwd wat we gaan doen of wil je mee met één van de activiteiten? Bekijk dan het overzicht hieronder.

Zondag 12 januari, 14:30 uur: langs bij demonstratie Kattenburgerstraat, met: Dennis Boutkan
Veel Amsterdammers op Kattenburg maken zich zorgen om de plannen van de gemeente om de stad autoluw te maken. Want waar in veel delen van de stad de komende jaren meer ruimte zal ontstaan voor fietsers en voetgangers, zal de verkeersdruk op de Kattenburgerstraat toenemen. Zondag vindt er een protest plaats waar ons raadslid Dennis Boutkan bij aanwezig zal zijn om zijn oor te luister te leggen bij de bewoners.

Maandag 13 januari: koffie bij Ontmoetingscentrum De Keyzer, met: Nenita la Rose
Ouderen met geheugenproblemen, hun mantelzorgers maar ook anderen met behoefte aan structuur of dagbesteding zijn welkom bij dit centrum. Voordat de bezoekers aan een wandeltocht beginnen gaan wij met hen en een van de coaches in gesprek.

Dinsdag 14 januari, 12:30 uur: Buurtsoep in de Witte Boei
We schuiven aan bij bewoners van de buurt die wekelijks een kommetje soep met elkaar eten. Wil je mee? Dat kan! Stuur even een mailtje naar ons bestuurslid Mohamed Belkasmi: [email protected]

Dinsdag 14 januari: coderen kun je leren bij Codam, met: Lian Heinhuis
Iedereen kan leren coderen. Waar je ook vandaan komt en wie je ook bent. Dat is de visie van Codam, de codeer- en programmeerschool in het centrum van Amsterdam. De stichting is opgericht door de mede-oprichtster van TomTom Corinne Vagreux en leert iedereen die wil gratis en zonder verplichte vooropleiding de kneepjes van het coderen en programmeren. Omdat bedrijven staan te springen om deze skills kan dit voor bijvoorbeeld jongeren die uit een moeilijke situatie komen een weg zijn naar een mooie, zekere toekomst. Ons duoraadslid Lian Heinhuis gaat langs!

Dinsdag 14 januari: huiswerk maken in jongerencentrum O.E, met: Lian Heinhuis
Goed onderwijs voor iedereen is belangrijk, maar sommige kinderen hebben net dat extra zetje in de rug nodig om te kunnen floreren. Daarom zijn wij blij dat er instanties als Jongerencentrum Oostelijke Eilanden zijn die huiswerkbegeleiding aanbieden. Dat het gratis is maakt het toegankelijk voor alle kinderen. Ons duoraadslid Lian Heinhuis gaat langs om daar kinderen te helpen met hun huiswerk.

Woensdag 15 januari: rondje ondernemers van de Czaar Peterstraat, met: Hendrik Jan Biemond
Waar lopen de ondernemers in de buurt tegenaan, en wat gaat juist heel goed in de straat? We lopen een rondje met de ondernemersvereniging en de winkelstraatmanager.

Woensdag 15 januari: op de thee bij Czaar 51, met: Carolien de Heer
Iedere woensdagochtend komen in Czaar 51 buurtbewoners bij elkaar om koffie en thee te drinken, te kletsen en spelletjes te spelen. Ons raadslid Carolien de Heer gaat hen vergezellen en met hen gesprek over de stad en het leven in de buurt.

Woensdag 15 januari: lunchen met bewoners
Iedere woensdagmiddag organiseert een groep een bewoners een bewonerslunch. Als de PvdA Amsterdam zullen we daar met een aantal mensen bij aanwezig zijn om met de bewoners gezellig te lunchen en een leuk gesprek te voeren.

Woensdag 15 januari, 13:00 uur: meehelpen bij de Voedselbank
Op dezelfde woensdagmiddag is er ook een uitgiftemoment bij de voedselbank. Iedere week helpen verschillende vrijwilligers mee om eten uit te delen aan mensen die het hard nodig hebben. Wij helpen vandaag ook een handje. Wil je mee? Dat kan! Stuur even een mailtje naar ons bestuurslid Mohamed Belkasmi: [email protected]

Donderdag 16 januari: wandeling met wijkagente, met: Sofyan Mbarki
De Oostelijke Eilanden is één van de buurten in Amsterdam waar bewoners bovengemiddeld veel overlast ervaren door criminaliteit. Onze fractievoorzitter Sofyan Mbarki gaat daarom een wandeling maken met een wijkagente die hem kan vertellen waar de criminaliteit vandaan komt en wat de buurt vanuit de gemeente nodig heeft om dit terug te dringen.

Donderdag 16 januari: voetballen met de jongeren van Sciandri in sporthal Oostenburg, met: Sofyan Mbarki en Tom Leenders.
Geef jongeren een bal en alle verschillen verdwijnen. Daarom is het mooi dat organisaties als Sciandri jongeren op de Oostelijke Eilanden de mogelijkheid geven om samen te voetballen. Op donderdag 16 januari trapt de PvdA een balletje mee. Kunnen Sofyan Mbarki en Tom Leenders het niveau van de snelle talenten aan? We gaan het zien!

Vrijdag 17 januari, 18:25 uur: vuil prikken in de buurt met de PvdA Amsterdam
Vraag aan tien bewoners wat zij minder goed vinden aan de buurt Centrum-Oost en velen van hen zullen beginnen over het vuil op straat. Daarom steekt de PvdA Amsterdam op vrijdag 17 januari de handen uit de mouwen om de straten op te schonen. Na afloop warmen we met koffie, thee en een koekje op in het nieuwe pand van de PvdA Amsterdam aan de Van Muschenbroekstraat

Programma Afvalactie op 17 januari:

18:25: Start Briefing door (Elijah/Mohamed)  bij Pand (van Musschenbroekstraat 3)
18:30: Lopen naar Centrum-oost vanuit het Pand en starten met prikken
19:30: Iedereen aanwezig weer bij Pand met de afvalzakken en prikkers

Ga je mee? Aanmelden kan bij [email protected]

Vrijdag 17 januari, 20:00 uur: Nieuwjaarsreceptie PvdA Amsterdam!
Meer info vind je hier!1010

Deelname aan appgroep

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.