Door op 28 februari 2016

Nieuws uit de fractie: Amsterdam Groeit

Amsterdam Centrum 28 februari 2016

Amsterdam groeit! Na jaren van economische malaise wordt er weer gebouwd. En hoe. Meer dan 8000 woningen in 2015. Natuurlijk claimt het college dat dat ook hun verdienste is. Zouden wij ook doen, ook al is dit vooral te danken aan het herstel van de economie.

Ook de komende jaren mikt Amsterdam op 5000 woningen per jaar. Om dat voor elkaar te krijgen moet er wel wat gebeuren. Daarom is nu het plan Koers 2025 vrijgegeven voor inspraak. Dat is een inventarisatie van kansrijke locaties voor nieuwe woningen. Omdat het Marine-etablissement, Oosterburg (het oude Stork terrein), de kop van de Kadijken en het emplacement Dijksgracht ook kansrijke locaties zijn, is de Oostelijke binnenstad één van de 17 bouwstenen voor Koers 2025. Dat kan, maar dan is het wel belangrijk dat de plannen samen met bewoners en het stadsdeel ontwikkeld worden, dat er ook geïnvesteerd wordt in groen en sportvoorzieningen, dat de Czaar Peterstraat een echte winkelstraat wordt en dat de woningen voor lage en middeninkomens betaalbaar blijven.

Als er de komende 10 jaar 50.000 woningen bijkomen, dan komen er ook 100.000 Amsterdammers bij. Dat zorgt voor evenveel extra druk op de binnenstad als 1 miljoen toeristen.

Daarom vinden we het ook belangrijk dat er nagedacht wordt nieuwe plekken in Amsterdam om te winkelen en uit te gaan, ook voor Amsterdammers.

Hebben we het toch weer over balans…

Roeland Rengelink