Pride in het Centrum

4 augustus 2019

Na Koningsdag is de Pride Amsterdam één van de grootste evenementen in Amsterdam Centrum, met als hoogtepunt de Canal Parade door de grachten. Sommige grachtenbewoners vragen de gemeente de Pride te verbieden vanwege de overlast, die zij van alle activiteiten en bezoekers ondervinden.  Echter, onze voormalige burgemeester Van der Laan gaf al aan dat de Pride bij Amsterdam hoort. De Pride symboliseert de vrijheid, diversiteit en tolerantie die Amsterdam eigen zijn.

Het thema van Pride Amsterdam 2019 is ‘Remember the past, create the future’. Dit jaar herdenken de deelnemers de Stonewall-rellen, die 50 jaar geleden in New York uitbraken en die een scheidslijn vormen in de geschiedenis van de LHBT+-beweging. Voor het eerst kwam openlijk verzet tegen LHBT+ onderdrukking. Een jaar later, in 1970, werd in New York de eerste Pride Parade ter wereld gehouden.

Dit jaar deed de PvdA ook weer mee met een boot (22), die we samen delen met vier andere partijen: CDA, D66, SP en VVD, onder het motto “Unity for the community”. Deze vijf partijen hebben LHBT+ groepen en vinden dat je bij de Pride beter samen kunt werken, in plaats van het te lichten van de verschillen. Ik mag hopen dat deze partijen blijven samenwerken als het gaat om nieuwe wetgeving rond meerouderschap te regelen. Het huidige regeringsvoorstel is een sterk uitgeklede versie van wat Aleid Wolfsen als voorzitter van de staatscommissie voorstelde.

Een positiever bericht komt van Úber, die op zijn app meldingen van discriminatie mogelijk maakt. Dit naar aanleiding van een incident, waarbij een transpersoon een weinig positieve ervaring had met een van de Úber-chauffeurs. Al met al een goed bericht.

Ik wens onze leden en alle andere Amsterdammers vele goede Prides toe.

Ger Rolsma
(voorzitter PvdA Centrum)