Kansengelijkheid in het onderwijs
In voorlopige verkiezingsprogramma van de PvdA wordt in het hoofdstuk 'Onderwijs' de nadruk gelegd op kansengelijkheid. Lezen is fundamenteel voor de ontwikkeling van taalgevoel en het verwerven van kennis. Kinderen moeten weer enthousiast gemaakt worden voor het lezen van boeken.In voorlopige verkiezingsprogramma van de PvdA wordt in het hoofdstuk ‘Onderwijs’ de nadruk gelegd op kansengelijkheid. Onderwijs is de basis voor ontwikkeling in het verdere leven en het kan niet zo zijn dat sommigen meer toegang hebben tot onderwijs dan anderen. Maar nu juist dit laatste heeft afgelopen jaar onder druk gestaan door de coronacrisis. In de Algemene Ledenvergadering van PvdA Centrum bespraken we met onze vier panelleden Dick Jansen, Anna Huijgen, Hetty Mulder en Monique Deenik, wat de effecten van de coronacrisis zijn.
Digitaal onderwijs op afstand
Digitaal onderwijs zorgt voor kansen, maar ook zeker voor problemen in het onderwijs. De panelleden zagen kansen, omdat digitaal onderwijs voor sommige groepen bevorderlijk kan zijn. Zo zijn er kinderen met beperkingen, die makkelijker onderwijs vanuit huis kunnen volgen. Er zijn ook kinderen die slecht reageren op overprikkeling, en dus baat hebben bij een rustige leeromgeving thuis.
Maar het panel zag ook reden tot grote zorg. Digitale middelen zijn lang niet altijd voorhanden in armere gezinnen. Het komt vaak voor dat – ondanks inspanningen van gemeenten en andere organisaties om digitale middelen ter beschikking te stellen – kinderen geen toegang hebben gehad tot onderwijs in coronatijd doordat ze geen laptop of tablet hadden, of deze moesten delen met ouders, broers of zussen. Daarnaast is er niet in ieder huis voldoende ruimte voor kinderen om zich af te zonderen om zich te concentreren op hun schoolwerk. De panelleden maakten zich erge zorgen dat de kloof tussen arm en rijk daardoor heeft gezorgd voor een groot verschil tussen kinderen als het gaat om het verkregen onderwijs, én de behaalde leerresultaten.
Kansengelijkheid
De PvdA zet dan ook vol in op kansengelijkheid in het onderwijs. De kansengelijkheid móest al veel beter in het onderwijs, maar de coronacrisis heeft de noodzaak hiervan nog eens extra aangetoond.
Het afgelopen jaar zijn er meer kinderen bijgekomen die buiten hun schuld een achterstand hebben opgelopen. Deze kinderen moeten we niet de weg afsnijden, maar helpen om die achterstand weer in te lopen, op alle niveaus.
Toen wij onze panelleden vroegen waar zij dan vooral op zouden inzetten om kinderen te helpen hun achterstanden in te lopen, zeiden ze vrijwel unaniem: lezen! Lezen is zo fundamenteel voor de ontwikkeling van taalgevoel en het verwerven van kennis. Kinderen moeten weer enthousiast gemaakt worden voor het lezen van boeken, en daar weer lol in te krijgen. Dan ligt er een wereld aan kennis voor ze open…
foto: Melissa Gutierrez